+420 725 825 727 vitamares@seznam.cz
Vyberte stránku
6 základních tipů pro freelancery: Jak uspět a rozvíjet svou značku

Pokud se snažíte dosáhnout obchodního úspěchu ve světě freelancingu, nevyhnete se riskování a odvážným rozhodnutím.

Odvážné rozhodování k tomu patří, a protože jste svým vlastním šéfem, odpovědnost začíná a končí u vás.

Ať už se podíváte do jakéhokoli odvětví, zjistíte, že konkurence je nejen velká, ale také tvrdá. V takovém prostředí se neprosadíte, pokud budete hrát na jistotu.

Totéž platí pro práci na volné noze. Musíte vyniknout, udělat trvalý dojem a zajistit, aby s vámi klienti chtěli spolupracovat. Zapadnout a ustoupit do pozadí prostě není řešení ani chytrá taktika.

Když víte, jak riskovat a dělat odvážná rozhodnutí, můžete se vymanit z řady a dát svému malému podniku výhodu. Pojďme se podívat na naše nejlepší podnikatelské tipy pro lidi na volné noze.

Přežijte a prosperujte: Podnikatelské tipy pro freelancery

Udělejte si průzkum

První z našich podnikatelských tipů pro freelancery – a možná ten nejdůležitější – je provést si důkladný průzkum.

Průzkum je rozdíl mezi neinformovanou chybou a řádně promyšleným plánem.

Bez ohledu na to, jak riskantní by pro vás a vaše podnikání na volné noze mohla být rozhodnutí, před kterými stojíte, každé rozhodnutí obsahuje prvek nejistoty. Výzkum je jedním z nejlepších způsobů, jak tuto nejistotu snížit a zlepšit výsledky.

Bez výzkumu nemůžete najít nové příležitosti, vyjmenovat výzvy, které představuje konkurence, ani efektivně vylepšit své podnikatelské postupy.

Umět provádět a aplikovat výzkum je důležitá dovednost, když omezené zdroje vystavují vaše podnikání potenciálně větším rizikům, pokud výsledek nebude příznivý.

Muž při pohledu na výzkum na stěnách – Podnikatelské tipy pro svobodná povolání – dělejte si výzkumy

Využijte kroky, které nabízí Simon Sarkissian v publikaci Chron pro malé podniky, abyste se řídili svým výzkumným procesem:

  • Identifikujte problém
    Vaším prvním krokem je identifikovat příležitost nebo problém, který vyžaduje pozornost. Věnujte čas a úsilí přesnému určení problému, protože když ho jasně definujete, bude pro vás snazší ho řešit nebo vyřešit.
  • Definujte své obchodní cíle
    Vaše definice problému nebo příležitosti a rozhodnutí, před kterým stojíte, určují cíle výzkumu.
  • Najděte alternativy
    Málokdy se stane, že existuje pouze jedno řešení problému nebo otázky. Váš výzkum řízený cíli by měl přinést několik různých řešení.

Je důležité si uvědomit, že nejkratší a nejrychlejší cesta není vždy tou nejlepší. Delší trasa, díky níž byste mohli dosáhnout jiných cílů nebo dosáhnout jiných mezníků na cestě, může být nakonec pro vaši malou firmu lepším a udržitelnějším řešením.

  • Proveďte průzkum a analyzujte data
    Jakmile shromáždíte co nejvíce užitečných údajů, analyzujte je a poté využijte své poznatky v rozhodovacím procesu. Nenechte se zlákat k tomu, abyste data považovali za nepovinný doplněk.

Naopak, jak uvidíte v dalším ukazateli o tom, jak riskovat a dělat odvážná rozhodnutí pro malé podniky, jsou něčím, na co byste se měli spolehnout.

Spoléhejte na data

Druhým z našich tipů pro podnikatele na volné noze je využívat data ve svůj prospěch. Data jsou skutečným zlatým dolem pro rozhodování. Využijte svou síť a podpořte své nápady tvrdými fakty.

Stále více malých firem využívá analýzu velkých dat, aby lépe porozuměly svým procesům a operacím, zákazníkům i konkurenci.

Podle University of San Diego School of Business se velkými daty rozumí obrovské množství informací shromažďovaných neuvěřitelnou rychlostí.

Nemyslete si však, že jde pouze o množství. Blog školy cituje Twin Cities Business a vysvětluje, že objem je pouze jedním ze tří V, další dvě jsou rozmanitost a rychlost.

Nemusíte si najímat datové vědce nebo specialisty, abyste se v tom všem vyznali. K dispozici jsou různé analytické nástroje vhodné pro freelancery a malé firmy a existují analytické techniky, které můžete použít.

Existují nástroje strojového učení, které analyzují strukturovaná transakční data uložená v běžných databázích. Navíc vám mohou poskytnout cenné poznatky z nestrukturovaných dat, jako jsou příspěvky na sociálních sítích, e-maily a další média.

Podle serveru Business.com jsou některé z nejlepších zdrojů dat, která jsou relevantní pro vaše rozhodování a riskování, snadno dosažitelné. Patří mezi ně např:

  • Záznamy o prodeji
  • Analýzy e-mailového marketingu
  • Analýzy a statistiky webových stránek
  • Informační kanály sociálních médií
  • Užitečnost dat pro malé podniky řízené majiteli nelze přeceňovat.

Poznatky, které z nich můžete získat, mohou vést k efektivnějšímu provozu s menšími investicemi do školení nebo nových technologií a k lepšímu prodeji.

Mezi nejčastější aplikace analýzy velkých dat v malých podnicích patří např:

a. Poznatky o zákaznících
Velká data můžete využít pro zpracování přirozeného jazyka (NLP) a vytěžování textu, abyste nestrukturovaná data přeměnili na strukturovaná. Poté můžete analyzovat vzory a trendy, které nabízejí vhled do toho, kdo jsou vaši zákazníci a co chtějí.

b. Geografické cílení na zákazníky
Údaje o poloze, které můžete shromáždit z mobilních zařízení, vám umožňují nabízet konkrétní služby a/nebo produkty na základě fyzické polohy zákazníků.

c. Analýza rizik
Pomocí dostupných, jednoduchých a přitom výkonných nástrojů pro vizualizaci dat můžete provádět analýzu rizik různých obchodních postupů.

d. Automatizace rutinních úkolů
Některé rutinní úlohy, jako je skenování a analýza různých výkazů za účelem porovnání a nalezení vzorů, lze provádět efektivněji a účinněji jejich automatizací.

e. Využívání datových toků ze sociálních médií
Vyvíjejte personalizované nabídky pro své zákazníky integrací dat získaných ze sociálních médií s marketingovými daty. Využívání datových toků ze sociálních médií vám také dává možnost najít pochvaly a stížnosti zákazníků a reagovat na ně.

f. Zlepšení provozu
Analyzujte data generovaná vašimi obchodními procesy a najděte způsoby, jak je můžete zlepšit nebo vylepšit.

To je důležité i pro vás jako pro nezávislého pracovníka, protože v některých oblastech můžete mít nedostatky, kterých si ani nejste vědomi.

g. Vyhledávání trendů
Identifikace trendů a dalších poznatků o chování zákazníků je jedním z největších přínosů analýzy velkých dat. Tyto informace vám umožňují efektivněji navázat kontakt s cílovým trhem.

Podle časopisu Forbes můžete předvídat okolnosti, jako je čas a místo, které s největší pravděpodobností vyvolají nákupy. Můžete také vytvářet marketingové kampaně, které jsou efektivnější, protože jsou více přizpůsobeny demografickým skupinám, které se do těchto kampaní pravděpodobně zapojí.

Analýzu dat příspěvků v sociálních médiích, které zmiňují vaši malou firmu, ať už jsou tyto zmínky pozitivní, negativní nebo neutrální, můžete využít k přijímání lepších rozhodnutí, která by v konečném důsledku mohla vést k vyšším prodejům.

Nenechte se rozhodit strachem

Strach může být ochromující a může vést k polovičatým pokusům a špatným rozhodnutím. Nedovolte mu, aby vám bránil ve správné práci.

Někteří lidé jsou přirozenými ochotníky riskovat a jiní ne. Lidé na volné noze se přiklánějí k tomu, že jsou přirozenějšími ochotníky riskovat, protože podnikat na vlastní pěst je riskantnější než zvolit si zaměstnání na plný úvazek.

Pokud však patříte do druhé kategorie, možná budete muset podniknout několik kroků, abyste překonali svůj strach z riskování a odvážných rozhodnutí.

Dobrým začátkem je pochopit, jak strach funguje.

Ve chvílích strachu mozek spouští adaptivní strategii přežití známou jako averze ke ztrátě, aby vás ochránil před újmou. V tomto stavu se váš mozek stává hyperanalytickým. Jedním z důsledků je, že si váš mozek vybavuje vzpomínky na minulá selhání a identifikuje všechny věci, které by se mohly pokazit.

Přestože by vás averze ke ztrátám měla chránit, jak vysvětlila autorka knihy Podnikatelský instinkt Monica Mehta, může vás demotivovat až k nečinnosti.

Zároveň však říká, že systém odměnových drah v mozku – který spouští uvolňování endorfinů, díky nimž se cítíte dobře, když děláte něco vzrušujícího – může averzi ke ztrátě překonat.

To znamená, že zaměření se na pozitivní aspekty rizika vám může pomoci překonat strach z tohoto rizika. Zde jsou tři způsoby, jak toho můžete dosáhnout.

a. Trávte čas ve společnosti lidí, kteří riskují
S rizikem se sžijete lépe, pokud mu budete vystaveni. Obklopte se lidmi, kteří podstupují riziko nejen v rámci podnikání, ale také ve svém společenském okruhu.

Ať už se stýkáte s dalšími freelancery, podnikateli nebo těmi, kteří mají rádi extrémní sporty, využijte stejného způsobu myšlení a osvojte si stejný přístup.

Podle Mehty vás to může povzbudit k riskování – a k dalším rizikům, i když napoprvé neuspějete.

b. Stanovte si spoustu malých cílů
Dalším způsobem, jak se s rizikem sžít, je stanovit si řadu malých, zvládnutelných cílů, které můžete relativně rychle splnit.

Tyto zdánlivě malé úspěchy – z nichž každý spustí ve vašem mozku uvolňování chemických látek vyvolávajících dobrý pocit a posílí dráhu odměny – vás mohou inspirovat ke stanovení větších, riskantnějších cílů a k práci na nich.

c. Nezvažujte všechna pro a proti
Soustředění se na klady a zápory by mohlo posílit averzi ke ztrátám, což není to, co potřebujete, když stojíte tváří v tvář odvážnému rozhodnutí nebo riskování na volné noze.

Jak řekl Mehta, průzkum a instinkt mohou být mnohem užitečnější než živení strachu výčtem toho, co by se mohlo pokazit (i když se to snažíte vyvážit klady).

Najděte si podnikatelského mentora

Zajistěte si druhý názor – a také třetí a čtvrtý. Promluvte si s dalšími nezávislými podnikateli, odborníky z malých a středních podniků a důvěryhodnými poradci a zjistěte jejich reakce.

Ať už měníte způsob prezentace své práce, ucházíte se o klienta s novým přístupem, nebo se chcete naučit nové dovednosti, abyste rozšířili své portfolio, promluvte si o tom.

Být freelancerem neznamená, že se musíte rozhodovat sami. Pokud stojíte před odvážným rozhodnutím pro své podnikání, požádejte ostatní o jejich názor na věc.

V tomto případě může být obzvláště užitečný jeden nebo více podnikatelských mentorů a poradců a také další freelanceři, kteří mají více zkušeností než vy.

Mezi některé z výhod, které vám podnikatelský mentor přinese, patří:

Přístup k odborným radám – už to zažili a mohou vám nabídnout moudrost, kterou získali na základě svých zkušeností.
Nové pohledy – Mnoho z nás se zasekne na určitém způsobu myšlení a mentoři mohou nabídnout nové pohledy na problém, které jsme možná nikdy neviděli.
Rozvoj dovedností – Mentor vám může pomoci rozvinout dovednosti, které potřebujete k překonání určitého problému.
Příležitosti k navazování kontaktů – Zkušený mentor má pravděpodobně nejrůznější kontakty v oboru a může vám nabídnout příležitosti k navázání kontaktů s těmito lidmi.

Zvažte i horší variantu.

Co nejhoršího by se mohlo stát? Zvažte nejhorší možný scénář a určete, kolik by vás to stálo, kdyby k němu došlo.

Nezabývat se klady a zápory neznamená dělat ze sebe ignoranta toho, co by se mohlo stát, kdyby vaše rozhodnutí vedlo k úspěchu nebo neúspěchu.

Ujistěte se, že při analýze rizik jakéhokoli rozhodnutí zvažujete nejhorší možný scénář a že to děláte z hlediska úspěchu a neúspěchu. Obojí by mohlo vést ke scénáři, který vyústí v obrovskou ztrátu.

Pokud jsou potenciální náklady příliš vysoké nebo je riziko neúspěchu značné, je pravděpodobně nejlepší dané rozhodnutí na nějakou dobu odložit.

Je důležité si uvědomit, že neúspěch je nevyhnutelný, což neznamená, že jako freelancer neuspějete.

Spíše platí, že některá rizika, která podstupujete, a rozhodnutí, která činíte, selžou, stejně jako jiná rizika a rozhodnutí budou úspěšná. Přijměte neúspěch jako součást zkušenosti s prací na volné noze.

Buďte sebevědomí

Sebevědomí se počítá. Pokud si budete jisti, že vaše rozhodnutí je správné, získáte si důvěru klientů. A v práci na volné noze je důvěra vším, takže toto je náš šestý a poslední z našich podnikatelských tipů pro freelancery.

Kouč manažerů John Baldoni v článku pro časopis Forbes vysvětlil, že sebedůvěra má kořeny v úspěchu. Stejně jako sval ve vašem těle potřebuje rozvíjet a cvičit.

Toho docílíte tím, že budete riskovat, což vás donutí překročit svou komfortní zónu. Dodal, že k rozvoji sebedůvěry vám může pomoci i porážka nebo neúspěch.

K tomu může dojít, pokud analyzujete, co se povedlo a co ne.